Breaking

Saturday, November 10, 2012

TAUTAK? - Bagaimana Taufan mendapat nama? Sandy, Katrina,Irine (5 FAKTA)

TAOTAUAJER - Taufan adalah bencana yang melanda dan amatlah dahsyat kemusnahannya sehinggakaan meragut banyak nyawa dan meroksakkan harta benda dan tempat tinggal. Pernahkah korang tau bagaimana taufan-taufan yang berlaku didunia ini mendapat nama nyer? sedap jer kita menyebutnya taufan sandy, taufan katrina dan bermacam-macam lagi. Disini tao nak kongsikan kepada korang bagaimana taufan-taufan ini mendapat nama.


Pernah tertanya-tanya bagaimana taufan mendapat nama-nama mereka? Berikut adalah 5 fakta tentang konvensyen mereka menamakan yang anda mungkin korang tidak tahu.



#FAKTA-1
Sejak 1953, Atlantik ribut tropika telah dinamakan daripada senarai yang dicipta oleh Pusat Taufan Kebangsaan. Mereka kini dikekalkan dan dikemaskini oleh jawatankuasa antarabangsa Pertubuhan Meteorologi Sedunia (WMO). Enam senarai yang digunakan dalam putaran, dan senarai 2012 akan digunakan sekali lagi pada 2018.

#FAKTA-2
Korang perasan tak dimana kita biasa dengar nama-nama taufan ini adalah nama-nama perempuan kan.Ada beberapa alasan mengatakan taufan-taufan ini di beri nama perempuan di sebabkan oleh kesan yang berlaku selepas taufan tersebut. Dimana "Kerana apabila mereka datang, mereka sangat 'liar' dan 'basah' tetapi apabila mereka pergi, mereka ambil rumah dan kereta bersama mereka." tetapi itu bagi sebelum tahun 1978, taufan dinamakan dengan nama perempuan. Amalan ini berakhir pada tahun 1979 dengan kemasukan nama lelaki.

Meteorologi Tentera mula menggunakkan nama perempuan sebagai nama ribut semasa Perang Dunia II, dan pada tahun 1950 Pertubuhan Meteorologi Sedunia (WMO) menerima pakai kaedah ini. WMO mencipta sistem bergilir, nama abjad. (Nama boleh bersara pada mesyuarat WMO oleh permintaan dari negara yang telah dilanda ribut. Nama ini kemudian tidak digunakan selama 10 tahun, yang membuat rujukan bersejarah dan tuntutan insurans lebih mudah.)

#FAKTA-3
Setiap nama dalam senarai itu bermula dengan huruf yang berbeza. Taufan pertama musim ini bermula dengan "A", seterusnya dengan "B" dan sebagainya. (Q, U, X, Y dan nama Z yang tidak digunakan)

#FAKTA-4
Hari ini, WMO yang menggunakan 6 senarai dengan terdapat sejumlah 21 nama ribut dalam senarai setiap tahun. Jika terdapat lebih daripada 21 ribut dalam satu musim, nama ribut tambahan boleh diambil daripada huruf Yunani. Senarai Setiap dikitar semula setiap 6 tahun. Sebagai contoh, nama-nama yang telah digunakan pada tahun 2012 senarai akan digunakan lagi pada 2018.

#FAKTA-5
Dalam kes taufan yang amat merosakkan, nama-nama mereka tidak lagi digunakan. Sebagai contoh, 'Katrina' nama telah bersara selepas tahun 2005. Dan kini taufan sandy mungkin akan di bersarakan kerana mengakibatkan banyak kerosakan bilangan nyawa yang hilang.


TAOTAUAJER : Kini korang dah tau kan dari mana datangnya nama-nama taufan yang berlaku di dunia ini. Kalau korang nak tau mangsa Taufan Sandy telah meningkat melebihi 110. Ribut yang membinasakan itu, kedua sebelum Taufan Katrina. Dahsyat! - Koleksi artikel tautak?

Adbox