Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » Wow! - Bio Light lampu masa hadapan menggunakan bakteria
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Lampu yang dijadikan penerangan di rumah biasanya adalah hasil dari janaaan elektrik kepada tenaga cahaya. Hasil gabungan tersebut mengakibatkan adanya tenaga yang membuatkan mentol menyala. Namun, tak lama lagi, penemuan Thomas Alpha Edison ini akan tersaingi dengan kehadiran mentol lampu berbahan bakteria.


Kebiasaannya kebanyakan orang tau bahawa bakteria adalah pembawa masalah ajer dalam kehidupan manusia.

Kalau korang nak tau tak sume bakteria macm tuh Baru-baru ini kajian telah dilakukan terhadap jutaan mikroorganisme hasil kitarsemula bahan buangan perumahan yang dimanfaatkan untuk sumber cahaya.

Perusahaan elektronik Philips melakukan penyelidikan tersebut. Penggunaan bakteria sebagai sumber cahaya yang disebut 'bio-light' itu, mampu menerangi dan memberikan kehangatan di rumah. Percubaan dilakukan pada serangkaian gelas kaca yang mengandung bakteria bercahaya.

Bakteria akan memancarkan cahaya pada gelas kaca sewaktu diberi gas metana. Cahaya yang dihasilkan sangat hangat dan hampir sama seperti pancaran sinar yang dihasilkan oleh kunang-kunang. Menurut ahli Biologi tumbuhan dari Universiti Cambridge, Jim Haseloff, model percubaan seperti itu sangatlah penting untuk mencari sumber cahaya yang berterusan.


"Ini sangat menarik. Saya tidak dapat membayangkan jika semua orang akan mengembangkan penggunaan bakteria sebagai sumber cahaya dalam rumah. Tapi, eksplorasi idea seperti itu mungkin dapat dilakukan," kata Haseloff kepada CNN.


Bio-light merupakan sumber tenaga berlanjutan yang sangat murah meriah dan berasal dari bakteria yang ada di sekitar rumah. Penelitiannya sedang dikembangkan lebih lanjut oleh Philips, untuk menghasilkan sumber cahaya yang berasal dari alam.




SUMBER | news.cnet.com

.
.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post