Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » Fakta! - Facebook Timeline kenapa korang perlu tukar sekarang?
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

TAOTAUAJER - Facebook Timeline atau dalam bahasa Melayu yang bermaksud kronologi dalam facebook profile sedang hangat diperkatakan. Facebook timeline mula diperkenalkan pada hujung bulan September 2011 kepada pembuat pembuat aplikasi facebook.

Photobucket

Facebook timeline kemudian berkembang dan boleh dicuba oleh pengguna biasa “yang bijak ” dengan hanya beberapa langkah melalui penggunaan sistem aplikasi facebook.

Facebook timeline pada asalnya boleh diubah pada keadaan asal kini tidak lagi boleh ditukar sesuka hati. Sekiranya anda sudah menukar profile ke facebook timeline. Ia akan kekal dan tidak boleh ditukar kembali. Bermula 8 Disember, profile pembuat aplikasi facebook dan ahli biasa yang pernah menggunakan facebook timeline ini telah bertukar secara automatik. Hal ini kerana facebook telah mengumumkan penggunaan facebook timeline ini secara meluas bermula pada 22 Disember 2011. Pengumuman ini diumumkan lebih awal kerana terdapat pro dan kontra semasa menggunakan facebook timeline ini.

Pengguna facebook diingatkan agar menukar kepada facebook timeline dan ubah setting sekarang. Facebook timeline membenarkan seseorang untuk melihat segala status anda dari hari pertama anda menggunakan facebook. Jadilah antara yang terawal menggunakannya kerana anda perlu membiasakan diri untuk menggunakan facebook timeline ini dan untuk mengelakkan anda terlupa mengubah privacy anda apabila tiba hari yang ditetapkan pada iaitu pada 22 Disember 2011 nanti.

Fungsi terbaru facebook ini sedikit sebanyak memberikan impak yang besar kepada pengguna facebook timeline. Bagi yang telah pun menggunakan facebook timeline ini, ada yang menyukainya dan ada juga yang tidak. Tetapi pengguna tetap tiada pilihan untuk menggunakan fungsi yang asal kerana facebook ada kuasa mutlak untuk menukar apa sahaja biarpun sehingga menutup laman web itu sendiri.

Penggunaan facebook timeline ini sebenarnya tidak banyak berbeza dengan profile yang asal. Sekiranya status anda kelihatan kecil pada profile, anda masih boleh membesarkannya dengan memilih fungsi featured. Anda juga boleh sembunyikan status yang tidak mahu dipaparkan, serta membuang mana mana yang tidak perlu. Sekiranya anda mahu membuang masa, anda boleh scroll ke bawah profile dan melihat status status anda yang lama lama dan ketawa sendirian =p .

Keburukan facebook timeline ini adalah seperti pendedahan kepada status lama-lama anda yang boleh juga membawa kepada pergaduhan atau prasangka buruk teman teman yang melihatnya [ terutama yang sudah berubah ]. Privacy seseorang seperti diketepikan sama sekali sebelum anda sendiri perlu setting kembali privacy tersebut. Adakah facebook ingin mengikut jejak langkah MySpace iaitu melakukan beberapa perubahan yang tidak bermanfaat dan akhirnya pengguna lari menggunakan platform social networking yang lebih baik?

Kelebihan facebook timeline ini, anda boleh memaparkan “cover” atau banner yang terletak pada bahagian paling atas profile itu. Saiz cover yang baik adalah berukuran 851px x351px. Penggunaan cover ini sedikit sebanyak meredakan pengguna yang tidak menyukai facebook timeline ini pada awalnya. Penambahan cover ini seolah-olah anda mempunyai laman sendiri seperti di dalam blog.

Contoh-contoh cover yang kreatif dari pengguna facebook:

Photobucket - Fuyuh ! - Design Profil Facebook Timeline yang kreatif (17 Gambar)




SUMBER
.
.
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post