Breaking

Friday, October 7, 2011

FuyuH! Obama Fried Chicken hanya di China

TAOTAUAJER - Huhu dah sememang nyer china banyak benda nak ciplak, tah macam mana boleh ade pulak Obama Fried Chicken kat sana. Pembukaan kedai Obama Fried Chicken Membuatkan Warga AS Marah.

Obama Fried Chicken Membuatkan Warga AS Marah.

BEIJING - Sebuah restoran makanan fast food Kentucky Fried Chicken (KFC) di Kota Beijing, China, menggunakan karikatur Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama, menggantikan wajah Kolonel Sanders. Perkara ini mendapat kecaman dari penyokong Obama di AS.

Di bawah logo KFC tersebut, terdapat slogan yang menyebutkan, "kami sangat hebat." Seorang juru bicara dari restoran KFC di China juga menegaskan, restoran ini tidak berafiliasi dengan KFC internasional.

"Ini sangat menghina, menyinggung dan berbau rasis," kata seorang pendukung Obama Rev. Al Sharpton, seperti dikutip New York Post, Rabu (5/10/2011).

Sebuah restoran di Harlem, NeW York, juga dikecam oleh Pemerintah AS kerana memberikan nama Obama's Fried Chicken.

"Saya tidak mahu makan disana kerana foto tersebut, kalian tidak boleh menghina presiden seperti itu. Bagaimana kalian dapat menggantikan wajah Kolonel Sanders dengan wajah Obama dan mengatakan ini adalah OFC, bukan KFC? perlakuan ini sangat menghina," kata seorang bernama Momodou Jallow.

Pemberian nama restoran tersebut dinilai merupakan aksi protes yang mengecam peraturan tarif eksport daging ayam AS. Para pengimport China dikhabarkan harus membayar dua kali ganda biaya tarif untuk setiap ekor ayam.(rhs)




SUMBER | international.okezone.com
Adbox