Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » » » Wow | Rumah dengan hanya 1.5 meter
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Wow...aneh terdapat rumah yang hanya dengan lebar 1.5 meter jer. Macam mana agaknyer rasanya duduk dirumah yang hanya lebarnya 1.5 meter? Tak ker rasa sempit dan rimas...hrmmm

1.5 meter jer? hrmmm sanggup ker?

Warsaw – Tak suka rumah yang terlalu luas? Mungkin anda boleh mempertimbangkan tinggal di rumah paling sempit ini. Bayangkan, lebarnya hanya 1,5 meter!

Arkitek bergaya slim ini dikatakan menjadi properti paling sempit dunia. Meski begitu, isinya lengkap. Ada biliktidur, ruang santai, bilik mandi dan dapur. Begitu sempit, hingga para arkitek terpaksa menggunakan tangga tradisional yang menempel di dinding.

Setiap lantai dari bangunan bertingkat empat itu panjangnya mencapai sekitar 12 meter dengan ruangan di setiap lantai. Lokasinya boleh ‘diselipkan’ di antara dua gedung di Warsaw, Poland, negara yang memikirkan bentuk bangunan macam ini.

“Saya melihat ada gap dan merasa sepertinya perlu diisi. Mungkin seniman yang akan menggunakannya,” ujar arkitek Poland, Jakub Szczesny, kepada Mail Online.

Penghuni pertama apartment sempit ini adalah penulis asal Israel, Etgar Keret, setelah sejarawan Inggris, Norman Davies, menolak tawaran tersebut.

Secara rasmi, rumah tersempit dunia, The Wedge, terletak di Pulai Great Cumbrae, di lepas pantai North Ayrshire, Skotlandia. Lebar The Wedge hanya 119 cm di bahagian depannya dan panjangnya mencapai 6,7 meter.

Rumah sempit lainnya juga ditemukan di Brighton, Inggris, milik Rachel Boyle. Lebarnya 1,8 meter dan panjang 6,4 meter. Ia memilikinya selama 13 tahun terakhir dan kini menyewakannya. Amerika juga punya, di New York yang sempat menjadi milik aktor ternama Cary Grant.



Photobucket
SUMBER | Inilah.com .
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post