Breaking

Wednesday, June 8, 2011

OMG! | Monster Volcano terlihat dari angkasa

Asap abu coklat menjulang ke angkasa jelas terlihat dari ruang angkasa iaitu gunung berapi Chile sedang meletus.

Photobucket

Gambar ini ditangkap oleh peralatan khusus pada satelit Aqua, gambar itu diambil tidak lama selepas Caulle Puyehue-Cordon meletup selepas puluhan tahun tidak meletus di selatan-pusat Chile.

SANTIAGO | Imej kepulan debu yang dikeluarkan gunung berapi Puyehue-Cordon Caulle di Chile pada Sabtu lalu dapat dilihat dari angkasa lepas.

Kepulan debu itu dirakamkan menerusi satelit Aqua sejurus selepas ia meletus buat kali pertama sejak 1960. Pada 1960, gunung itu meletus akibat gempa bumi kuat berukuran 9.5 Richter di Chile.

Sementara itu, gambar kilat di sekitar gunung itu kelmarin juga dapat dirakamkan oleh jurugambar agensi AgenciaUno yang disiarkan agensi berita AP semalam.

Photobucket

Letusan itu yang masih berterusan kelmarin menyebabkan 4,000 penduduk dipindahkan dari kawasan berdekatan gunung tersebut. - Agensi

Photobucket

Abu berwarna coklat tersebut dapat dilihat dengan jelas dari ruang angkasa selepas gunung berapi Puyehue-Cordon Caulle di Chile meletus pada hari Sabtu lalu.

Kegiatan seismik: Rantai gunung api, yang telah aktif selama puluhan tahun, membebaskan kepulan awan dengan ketinggian enam batu membebaskan gas beracun dan abu.

Sebuah fisura panjang tiga batu telah membuka di Andes sebagai gas beracun dan kepulan abu seperti awan lebih dari enam kilometer tinggi di Chile dan Argentina.

menakutkan kalau korang tengok gambar nieh...mmg monster

Photobucket

enam batu tinggi nyer toh

Photobucket

Asap kemerahan...menakutkan


Photobucket
Adbox