Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

» » » » » » » Wow | Matahari Sudah Kehilangan Cahaya Terangnya
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

Dalam sibuk dengan hal bumi yang sedang kucar-kacir dengan hal Tsunami , Gempabumi, dan Radiasi Radioaktif tetiba keluar satu hal yang lagi penting iaitu sumber alam semesta kita iaitu sumber cahaya dan haba iaitu Matahari pula menunjukkan imej aneh.

Photobucket

Dimana sebuah pusat pemerhati NASA telah dapat mengambil gambar matahari yang memperlihatkan jika bintang besar itu tersembunyi di balik bayangan bumi. Demikian dikemukakan Fox News, Jumat (1/4/2011).

Foto yang diambil oleh Solar Dynamics Observatory NASA dan pengambilan gambar dilakukan ketika pesawat itu melintasi posisi musim gerhana. Ini adalah waktu di mana satelit pengintai berada di belakang bumi selama 72 minit setiap hari.

Kadang-kadang pesawat itu berputar di belakang bumi dan dapat melihat planet yang tertutupi oleh matahari. Namun, hasilnya sungguh mengerikan karana cahaya matahari perlahan-lahan menghilang dari pandangan.

Gambar ini juga memperlihatkan bulan melalui matahari dan disebut dengan posisi transit bulan dan memotong bahagian gelap dari matahari itu.

“Bayangan bumi sangat bervariasi tergantung dari atmosfir yang bisa menghalangi cahaya matahari dari sudut berbeza tergantung dari ketebalannya,” kata ilmuwan NASA menjelaskan hasil foto tersebut.

“Tak hanya itu, bayangan terang dari matahari mungkin berhasil melewati bumi dan beberapa fitur cahaya matahari dalam kapasiti rendah masuk dalam bayangan bumi,” demikian kata pengkaji NASA. Lembaga pemerhati NASA ini berbiaya 850 juta dollar atau Rp 7,39 triliun dan diperkirakan akan bertahan selama lima tahun.


Photobucket
SUMBER | tribunnews.com .
----------------------------------
Sudah Baca? Jangan Lupa LIKE , Tweet atau Share artikel ini tanpa segan silu

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post
SEO Reports for taotauajer.blogspot.com