Breaking

Saturday, April 16, 2011

Gambar | Letupan Bom di Masjid Cirebon

Gambar kejadian yang berlaku semalam sewaktu solat jumaat di Masjid Cirebon.

Photobucket

Ini gambar yang diambil dengan handphone menunjukkan tubuh seorang pengebom bunuh diri yang disyaki yang melakukan pengeboman di dalam sebuah masjid di Cirebon pada tanggal 15 April 2011. Beberapa orang luka-luka dalam serangan bom bunuh diri yang disyaki sewaktu solat Jumaat di sebuah masjid di sebuah kompleks polis di Indonesia, provinsi Jawa Barat, kata laporan-laporan yang dikutip polis. Polis mengatakan satu orang, pengebom diduga, mati dalam letupan yang terjadi sekitar pukul 12:15.


Photobucket

Ini gambar yang diambil dengan handphone menunjukkan polis cedera menerima rawatan perubatan selepas tercedera oleh seorang pengebom bunuh diri di Hospital di Cirebon pada 15 April 2011. Beberapa orang luka-luka dalam serangan bom bunuh diri yang disyaki sewaktu solat Jumaat di sebuah masjid di sebuah kompleks polis di Indonesia, provinsi Jawa Barat, kata laporan polis.

Photobucket

Seorang lelaki yang tercedera setelah sebuah bom meledak di sebuah pejabat polis menerima rawatan perubatan di Hospital di Cirebon, Jawa Barat, Indonesia, Jumaat, 14 April, 2011. Seorang pengebom bunuh diri meletupkan dirinya di sebuah masjid di dalam kompleks polis sebagai petugas sedang berdoa, mencederakan 28 orang dalam serangan pertama pada sebuah masjid sejak pelampau mula menyasarkan negara majoriti Muslim satu dekad lalu.

Photobucket

pekerja perubatan membawa korban bom di Lapangan rumah sakit di Cirebon, 15 April 2011. Seorang pengebom bunuh diri meletupkan dirinya di sebuah masjid di dalam kompleks polis di Indonesia pada Jumaat, melukai orang, kata polis, dalam insiden paling serius dalam siri serangan baru-baru ini oleh Fighters Islam.

Photobucket

Photobucket

Seorang pegawai polis, mangsa letupan bom di sebuah masjid, duduk di rumah sakit Pelabuhan di Cirebon, 15 April 2011. Seorang pengebom bunuh diri meletupkan dirinya di sebuah masjid di dalam kompleks polis di Indonesia pada Jumaat, mencederakan orang, kata polis, dalam insiden paling serius dalam siri serangan baru-baru ini oleh para pejuang Islam.

Photobucket

BERITA

Letupan Bom di masjid Cirebon

JAKARTA 15 April – Tubuh seorang lelaki yang dipercayai pengebom berani mati hancur dalam kejadian bom meletup di Masjid At-Takwa di kompleks Masjid Polis Residen Kota (Mapolresta) Cirebon, Jawa Barat, ketika jemaah sedang solat Jumaat, hari ini.

Identiti mangsa yang terbunuh itu, bagaimanapun belum dikenal pasti.

Sebanyak 28 jemaah lain turut cedera termasuk ada yang parah dalam kejadian yang berlaku semasa jemaah sedang menunaikan solat Jumaat.

Antara mangsa yang turut cedera dalam kejadian itu ialah Ketua Polis Daerah Cirebon Herukoco.

“Sebaik selesai khutbah, imam melakukan takbiratul ihram dan serentak itu bom meledak menjadikan suasana gelap. Ketika itu juga, ada seorang jemaah yang turut bersolat tiba-tiba tubuhnya meledak dengan bom,” kata Ketua Jabatan Perhubungan Awam Polis Indonesia, Anton Bachrul Alam.

Anton tidak menafikan, pengebom berani mati itu menjadikan polis sebagai sasaran dan memilih melakukan tindakan terkutuk itu di masjid kerana jemaahnya sebilangan besar terdiri daripada anggota polis.

Menurut seorang saksi, Anton, ledakan bom itu bermula di saf ketiga jemaah.

Setiap minggu, di masjid berkenaan, sebanyak 80 peratus daripada jemaahnya terdiri daripada anggota polis, sementara selebihnya terdiri daripada masyarakat setempat.

Seorang lagi saksi berkata, pengebom berani mati itu dilihat mundar-mandir di kawasan masjid sebelum solat bermula serta menghabiskan masa yang cukup lama di dalam bilik air.

“Dia dilihat masuk ke masjid dan duduk di saf kedua tetapi sebaik solat dimulakan, dia beralih kedudukan ke saf ketiga,” katanya yang mengaku berdiri tidak jauh daripada posisi pengebom berani mati itu.

Sementara itu, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak bertanggungjawab pengebom itu.

”Presiden masih lagi menunggu laporan siasatan daripada polis,” kata jurucakap Presiden, Julian Aldrin Pasha kepada Kompas.com.

Photobucket
SUMBER | UTUSAN
Adbox