Breaking

Friday, March 16, 2012

Wow! - NASA membuat simulasi 1 megaton nuklear meletupkan Asteroid ! [VIDEO]

TAOTAUAJER - Masih ingat tak post tao yang lepas dimana NASA mengenalpasti asteroid akan melanggar bumi dalam 2040 ? Beberapa hari yang lepas Nasa telah membuat simulasi bagi memusnahkan Asteroid tersebut.


Saintis kerajaan Amerika Syarikat (AS) telah mensimulasikan bom 1 megaton nuklear untuk memusnahkan asteroid secara besar-besaran yang menuju ke Bumi.

Serius deorang nak buat macam cerita blockbuster Hollywood Armagedon.

Saksikan lagi penerangan berserta dengan video di bawah!
Di makmal kerajaan AS di New Mexico, saintis kerajaan berlumba untuk melancarkan senjata nuklear 1 megaton ke arah asteroid gergasi, berharap letupan besar-besaran akan menyelamatkan bumi.

Manakala ini mungkin berbunyi seperti plot blockbuster Hollywood, sebenarnya ia adalah simulasi komputer berteknologi tinggi terbaru yang dijalankan oleh saintis kerajaan.

Satu pasukan di Los Alamos National Laboratory, Jabatan Tenaga kemudahan di New Mexico Amerika Syarikat, menggunakan komputer super model keberkesanan anti-asteroid senjata nuklear.



Eminent danger: Scientists are looking into ways to destroy large asteroids heading toward Earth

Para saintis
mengkaji cara-cara untuk memusnahkan asteroid besar yang menuju ke Bumi
Massive capacity: 32,000 computers ran the program, which tested whether an atomic blast could break apart an asteroid 500m across

Kapasiti besar: 32.000 komputer menjalankan 32,000 program, yang menguji sama ada letupan atom boleh memisahkan 500m asteroid .
Syukurlah, mereka mengatakan bahawa walaupun ia hanya satu ujian maya, pendekatan itu berjaya.

Akhirnya ini letupan satu-megaton akan mengganggu semua batu-batu dalam rockpile asteroid ini, dan jika ini adalah asteroid merentasi Bumi, sepenuhnya akan mengurangkan bahaya yang diwakili oleh asteroid awal itu sendiri, 'Los Alamos saintis Bob Weaver berkata dalam video baru-baru ini yang dikeluarkan oleh makmal.
Effectiveness: The blast in theory entered only parts of the asteroid. In actuality, a nuclear explosion would be used as a last resort

Keberkesanan: letupan dalam teori memasuki hanya bahagian asteroid. Pada kenyataannya, letupan nuklear akan digunakan sebagai pilihan terakhir

Semoga teori ini dapat di adaptasikan apabila Bumi berada betul-betul dalam bahaya !
Last resort: In the 1998 film Armageddon, staring Bruce Willis, explosives had to be placed on the inside of the asteroid to dissipate it


Filem Armagedon 1998, merenung Bruce Willis, bahan letupan diletakkan di dalam asteroid untuk diletupkan

Sungguh menakutkan jika Asterid tersebut menghentam bumi....
Photobucket- Kesan asteroid hentam bumi DAHSYAT saksikan VIDEO ini !!
Adbox