Breaking

Monday, November 28, 2011

Pelik! - Beratus Ikan Salmon Melintas Jalan di Washington Di Rakamkan

TAOTAUAJER - Bunyi tajuk nih pon da pelik kan, ikan melintas jalan? Kejadian ikan salmon melintasi jalan raya ini berlaku di Washington.

Mungkin bagi anda ini adalah sangat pelik...korang tau tak kenape ikan ni melintas jalan?
saksikan video di bawah ini


kerana banjir besar ke atas jalan raya, yang disebabkan oleh hujan lebat dan nampaknya mengelirukan ikan salmon ini untuk berhijrah (lihat video).

Video, yang dipaparkan di laman web Berita KOMO, menunjukkan kolam ikan salmon di seluruh Skokomish Valley Road di Mason County dibanjiri . Jalan-jalan yang berhampiran Shelton, bandar yang paling barat di Puget Sound, dengan laluan air berliku-liku yang banyak.



Fakta tentang Salmon


Salmon adalah nama biasa bagi beberapa spesies ikan dari keluarga Salmonidae. Beberapa ikan lain di dalam keluarga ini dipanggil trout; perbezaannya adalah disebabkan kehidupan migrasi ikan salmon dibandingkan dengan sikap perumahan ikan trout, satu perbezaan yang betul untuk genus Salmo. Salmon hidup di dalam Atlantik (satu spesies migrasi Salmo salar) dan Lautan Pasifik, selain di Tasik-tasik Besar (kira-kira sedozen spesies dari genus Oncorhynchus).
Secara tipikal, salmon adalah anadromous: ia menetas di air tawar, berpindah ke laut, kemudian kembali semula ke air tawar untuk membiak. Walaubagaimanapun, terdapat spesies yang hanya mampu hidup di habitat air tawar. Ia kemungkinan besar disebabkan oleh perternakan spesies-spesied tertentu ikan salmon. Folklore membuktikan bahawa salmon akan kembali ke lokasi sebenar di mana ia ditetaskan, kajian telah membuktikan kebenaran dakwaan ini, akan tetapi sifat bagaimana memori ikan ini berfungsi telah menjadi perdebatan panjang.
Adbox