Breaking

Wednesday, January 8, 2014

PELIK! - Trovant, Batuan Yang Boleh Membesar (5 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Batuan yang boleh membesar? kalau sebelum ini tao ade tunjukkan batuan yang mempunyai darah dan organ dalaman yang terdapat di sekitar Chile dan Peru. Kini satu batuan aneh yang disebut 'Trovant' dapat temukan di sebuah perkampungan kecil Rumania, Costesti.


Trovant muncul di bumi setelah berlaku nyer aktiviti seismik yang kuat. Trovant memiliki bentuk menyerupai bola pasir dengan ukuran 6 hingga 8 milimeter dan boleh membesar sehingga 10 milimeter.

Menurut odditycentral fenomena itu sudah terjadi sejak 6 juta tahun silam. Trovant akan terus tumbuh ketika mereka terkena air. Hebatnya lagi, beberapa dari mereka dikatakan boleh bergerak sendiri.

Para pengkaji percaya bahawa fenomena aneh ini berlaku di sebabkan oleh kandungan mineral yang tinggi di dalam batuan tersebut.Jadi, ketika permukaannya basah, mineral itu mulai mengembang, dan tekanan didalam batuan tersebut menjadikan batu-batu tersebut 'berkembang'.





TAOTAUAJER : Subhanalllah , sungguh menakjubkan... ingatkan perkara sebegini hanya ada dalam filem sains fiksyen. Rupa-rupa nyer ada jugak ciptaan Allah yang unik dan pelik sebegini dicipta di dunia ini. - Koleksi Pelik dan Unik


Adbox