Breaking

Saturday, March 2, 2013

SERIUS! - Negara ARAB Akan Membina Kingdom Tower Menara Tertinggi di Dunia Setinggi 1.6km (5 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Keluarga Diraja Arab mengumumkan rancangan untuk membina bangunan tertinggi di dunia - yang akan menjadi yang paling luar biasa tinggi . Kingdom Tower di Arab Saudi setingi 1.6km (satu batu) apabila ia siap dan terdiri daripada hotel, pejabat, apartmen mewah dan pusat membeli-belah.


Ia akan mengambil masa yang 12 minit menggunakan lif untuk sampai ke atas bangunan yang bernilai £ 12billion. Megastructure akan bermegah mengejutkan 12 juta kaki persegi padu ruang dalaman - 12 kali lebih daripada One Canada Water di London's Canary Wharf.



Struktur ini akan menjadi dua kali ganda ketinggian pencakar langit semasa tertinggi di dunia, Burj Khalifa di Dubai, dan LIMA kali sebagai tinggi sebagai bangunan tertinggi di Britain, The Shard.

Ianya dibiayai oleh Syarikat Kingdom milik keluarga Diraja Saudi Holding - yang merupakan syarikat terbesar negara. KHC, yang mempunyai saham dalam Apple, McDonald dan Amazon.

Skyscraper Emaar pakar, yang membina Burj, difahamkan telah memenangi kontrak untuk membina Menara Kingdom, yang akan dibina di luar bandar pelabuhan Laut Merah Jeddah sebagai pusat baru 80,000 penduduk bandar.Tetapi pengumuman telah dikritik dengan satu reka bentuk pakar menerangkan idea 'menara berbentuk zakar' lain sebagai 'sia-sia'. Rory Olcayto, timbalan editor Architects 'Journal, berkata:' bangsa untuk membina bangunan pencakar langit tertinggi adalah agak sia-sia - di mana anda berhenti?

'Tetapi bangunan ini hilang titik dan simbol cara kuno pemikiran. 'Ia adalah lebih baik untuk melihat sesuatu seperti Televisyen 3D China Ibu Pejabat di Beijing Central bukannya menara berbentuk zakar menikam.'





SUMBER : Dailymail

TAOTAUAJER : Giller tinggi , sehinggakan mengalahkan pencakar langit yang ada buat masa ini. Mengapa mereka ingin membina pencakar langait yang begitu tinggi?  Mengapa begitu rakus dan berlumba-lumba untuk mendapat tempat tertinggi? - Koleksi Tertinggi


Adbox