Breaking

Friday, December 14, 2012

WOW! - Menakjubkan Burj Dubai Disambar Kilat (6 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Fenomena menakjubkan apabila Panahan kilat menyambar puncak bangunan tertinggi di dunia. Sepertimana yang kita tahu Burj Khalifa Emiriah adalah pencakar langit tertinggi di dunia gah setinggi 828 meter.


Ia telah dibina dengan 4,000 tan metrik keluli, dibina supaya kilat terpesong dari struktur utama.

Pembinaan Burj Khalifa, yang menggabungkan sebuah hotel, rumah pangsa kediaman dan pejabat, adalah satu cabaran yang besar. Kerja membina bangunan menara tertinggi di dunia ini bermula pada tahun 2004 dan ia secara rasmi dibuka pada tahun 2010.

Kerana berat yang melampau, konkrit khas diperlukan untuk menahan tekanan, manakala suhu yang tinggi di negara ini, yang boleh mencapai 50 darjah, bermakna kerja hanya berlaku pada waktu malam, dengan ais ditambah kepada campuran konkrit untuk memastikan ia sejuk.




Selepas paparan menggerunkan ini, lihat pula gambar yang menakjubkan, pemandangan indah pelangi, yang membentuk gerbang atas menara tersebut.



SUMBER : Dailymail

TAOTAUAJER : Subhanallah, sungguh menakjubkan dan dari sini kita dapat melihat keindahan dan kehebatan kuasa Allah SWT. Agak-agak kalau bangunan nie tak di rekabentuk dengan betul, apabila kena panahan petih habis semua orang dalam tu. - Koleksi Menakjubkan


Adbox