Breaking

Tuesday, August 7, 2012

WOW! - Negara terkecil di dunia hanya dihuni 3 penduduk (10 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Pernah kah terlintas di fikiran korang nak tau apakah negara paling kecil di dunia ini? Pernah tak korang bayangkan Negara yang hanya dihuni oleh 3 orang penduduk? haaa.. ini jawapan nyer iaitu Negara Molossia.


Sebagaimana syarat-syarat berdirinya sebuah negara yang berdaulat, maka Republik Molossia memang Layak dikatakan sebagai negara Republik terkecil di muka bumi ini, walaupun tidak berdaftar dengan Perikatan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), namun Republik yang memiliki wilayah kedaulatan sendiri ini memang ada secara fakta.


Saksikan lagi gambar-gambar di bawah ini...


Selamat datang ke Republik Molossia, republik berdaulat yang terkecil di dunia


Ini  tanah  setengah hektarberhampiran Dayton, cari mungkin kelihatan seperti rumah lain di padang pasir AS, tetapi ia adalah fakta negara Molossia - terkecil republik berdaulat di dunia

 

Gambar yang kiri itu adalah Post Office negara terkecil dan gambar kanan pula adalah Matawang negara tersebut menggunakan Poker Chips.



Republik Of Molossia secara geografinya berada di dalam negara Amerika Syarikat iaitu di Dayton Nevada, ini bermakna negara Molossia dikelilingi oleh negara Amerika Syarikat.


Negara paling kecil ini di pimpin oleh seorang diktator yang bernama Kevin Baugh dimana Kevin ditemani oleh 2 anaknya dan 3 ekor anjing ( Populasi : 6 ) setelah negara ini diwujudkan sekitar 30 tahun yang lalu.

Negara Molossian diwujudkan pada 26 Mei 1977. Dikenali pada waktu itu sebagai Republik Grand Vuldstein. James Spielman dinobatkan sebagai Raja James I, dan Kevin Baugh dinobatkan sebagai Perdana Menteri. Meskipun Raja James I seorang raja, beliau tidak lagi aktif dalam kerajaan pada waktu itu.

Untuk Masuk ke negara terkecil ini korang Memerlukan Pasport untuk di sahkan



Kerajaan tanpa campurtangan raja terus dikembangkan oleh Perdana Menteri. Pada tahun 1980 kerajaan telah berganti dengan nama baru iaitu Kerajaan Edelstein, dan pada tahun 1988 bertukar nama sekali lagi sebagai Kerajaan Zaria. Pemerintahan dijalankan walau tanpa sebiji rumah untuk ditadbir. Perdana Menteri negara tersebut telah berhijrah ke Eropah pada tahun yang sama. Selepas kembalinya dari eropah pada tahun 1992, kerajaan di makmurkan dengan pertumbuhan budaya.

sumber : telegraph.co.uk

TAOTAUAJER : Pikir- pikir balik 3 orang jer penduduk kat negara nie.. deorang la pemerintah deorang la rakyat.. deorang la perdana menteri, menteri pertahanan dan deorang la penjaga pos office..hehe. Tapi Cool mata wang deorang pakai Poker Chip..bosan2 main daun terup..hehe.

Adbox