Breaking

Thursday, August 9, 2012

WOW! - Basikal Chris Hoy boleh diangkat dengan satu jari jer! (5 GAMBAR)

TAOTAUAJER - Chris Hoy juara pingat emas bagi sukan Olimpik London dalam acara keirin beberapa hari yang lalu langsung kita terlepas untuk membawa pulang pingat emas oleh Azizulhasni Awang. Kalau korang nak tau


Kalau korang nak tau basikal yang digunakan atlet legenda Britain, Chris Hoy dalam perlumbaan acara keirin individu lelaki di Sukan Olimpik di sini kelmarin adalah antara faktor menyebabkan dia memenangi pingat emas dianggarkan bernilai £15,000 (RM72,824), lapor akhbar The Sun semalam.




Keistimewaan basikal itu ialah ia hanya seberat 6.8 kilogram. Hoy yang berusia 36 tahun memenangi pingat emas keduanya dalam acara keirin manakala pelumba dari Malysia, Mohd Azizulhasni Awang, 24, menduduki tempat keenam dan terakhir.


Sebelum ini, Hoy memenangi emas dalam acara berpasukan lelaki. Hoy kini dianggap legenda sukan Britain kerana dia telah memenangi enam pingat emas dalam Sukan Olimpik.

“Basikal itu lebih ringan daripada basikal yang terdapat di jalan raya. Anda boleh mengangkat basikal itu dengan hanya menggunakan sebatang jari,” kata Hoy.

Kejayaan dalam penciptaan basikal lumba itu menyebabkan pasukan lumba basikal Perancis menjadi cemburu. Menurut akhbar dalam talian MainOnline, rangka basikal itu diperbuat daripada gentian karbon.

Basikal itu adalah hasil daripada idea pakar-pakar basikal dalam pertubuhan British Cycling yang beribu pejabat di Manchester. 

Topi keledar
Topi keledar baru super aerodinamik mempunyai tirus di bahagian belakang untuk membantu aliran udara.
Tetapi terlebih dahulu adalah bahan yang digunakan untuk padding - aluminium honeycombed ini menyerap impak kemalangan yang lebih baik daripada busa polistirena tradisional dan mengambil kurang ruang.
dengan kos £ 3,000 setiap satu helmet tersebut.

Sarung tangan
Diperbuat dari KULIT untuk memberi tangan beberapa perlindungan dalam hal kemalangan.

Hendal
Satu LOT perhatian untuk pergi ke hendal kerana penunggang menggunakan semua itu - atau - atas-badan kekuatan untuk menjana kuasa.
Setiap set secara individu dibuat untuk penunggang dan kos sekitar £ 5.000. Mereka penuh serat karbon untuk kekuatan dan, sudah tentu, tidak ada brek.

RANTAI
Ketebalan keluli yang DOUBLE untuk menanggung terikan dan bersalut nitrida titanium untuk berjalan lancar.

KASUT
MEREKA boleh didapati di kedai basikal tempatan anda untuk sekitar £ 300. Penunggang memakai overshoes yang bagi aerodinamik yang lebih baik.

Skin Suit
KOS lebih daripada £ 5.000 dan boleh digunakan hanya SEKALI.
Tidak boleh di basuh danakan kehilangan kualiti 'Squirrel Rahsia' mereka jika di basuh.
Lihat jalur lengan Chris Hoy? ia  membantu aliran udara kepada badan dan mengurangkan seretan.
Pakaian semua dapat disesuaikan dengan keperluan dan lancar.

Saddle
Kurangkan berat badan bukan merupakan satu kelebihan besar pada trek basikal . Pelana akan menjadi salah satu kedai boleh membeli di kedai untuk sekitar £ 250.
Tetapi agak berteknologi tinggi datang dalam batang yang dilampirkan - super nipis, gentian karbon aerodinamik.


Tayar basikal Hoy diperbuat daripada sutera yang dijahit pada bahagian dalam tiub. Roda belakang dilengkapi disc dengan perlindungan serat karbon dan struktur honeycombed di dalamnya.

Yang paling menarik ialah Skin Suit atau baju yang dipakai oleh Hoy merupakan berharga 5 ribu Pound dan hanya dapat dipakai sekali sahaja kerana teknologi pada baju tersebut menyebabkan ia tidak boleh dibasuh.
Roda belakang adalah cakera dengan perlindungan serat karbon dan struktur honeycombed di dalam.


Sumber : TheSun, Gempak.Org

TAOTAUAJER : Wow... kadang kala kekalahan dan kemenangan bukan sahaja berhantung pada human factor tetapi faktor teknologi juga harus di titik beratkan. Tetiba muncul tanda tanya berapakah berat basikal yang di gunakan oleh  Azizulhasni Awang?

Adbox