Breaking

Thursday, August 23, 2012

TAUTAK? - Australia bakal menjadi negara pertama haramkan rokok

TAOTAUAJER - Australia akan menjadi negara pertama yang mengharamkan jualan tembakau jika cadangan Tasmania untuk membendung orang-orang yang boleh membeli rokok diteruskan.



Pentadbiran tertinggi Tasmania menyeru pengharaman jualan rokok kepada sesiapa yang lahir selepas tahun 2000.



Majlis perundangan negeri telah sebulat suara menyokong gerakan untuk memulakan penghapusan berperingkat jualan tembakau dari 2018, ABC melaporkan.

Pengharaman itu akan mula mengambil kesan terutama sekali apabila rakyat yang dilahirkan pada tahun 2000 mula berumur 18 tahun.

Presiden Majlis Australia mengenai Merokok dan Kesihatan, Mike Daube, berkata tiada negara lain yang telah mengharamkan jualan tembakau, walaupun pelan yang sama baru-baru ini dicadangkan di Singapura.

Bagaimanapun, beliau berkata banyak negara kini membincangkan "permainan akhir" dalam peperangan menentang tembakau.

"Tiada soalan bahawa pelan berpakej ini telah mencipta momentum besar-besaran dan kita sekarang akan melihat banyak cadangan tentang bagaimana kita akan sampai ke peringkat terakhir merokok," katanya.

Profesor Daube berkata Dubai adalah satu-satunya negara lain yang mempunyai peraturan yang sama, dengan jualan tembakau diharamkan dalam lingkungan institusi pendidikan.

Beliau percaya pelan Tasmania adalah sebenarnya "sedikit pesimis", di mana ia disasarkan hanya orang muda.

Beliau mahu melihat bilangan kedai-kedai yang menjual rokok digurangkan secara drastik. Dalam kawasan perumahannya di barat Australia 4000 kedai telah menjual tembakau, atau satu bagi setiap 450 orang dewasa.

"Tetapi adakah seharusnya kita mengharamkan rokok sepenuhnya? Saya fikir kita harus bergerak ke arah pengurangan berperingkat jualan komersial; sepatutnya tiada tempat untuk industri tembakau komersial di Australia," katanya.

"Tetapi kita menghabiskan wang lebih kepada [cubaan untuk menguatkuasakan pengharaman dadah haram] daripada kita lakukan pada tembakau dan orang masih menggunakan mereka. Menghalang tingkahlaku itu sendiri bukanlah cara yang terbaik."

Ahli Parlimen bebas Ivan Dekan berkata langkah itu akan menghalang orang muda daripada menjadi tabiat mereka.

"Ini akan bermakna bahawa kita akan mempunyai generasi orang-orang yang tidak terdedah kepada produk tembakau," katanya.

Langkah itu datang kurang daripada seminggu selepas Mahkamah Tinggi memutuskan untuk memihak kepada kerajaan persekutuan mengenai pengenalan pembungkusan biasa untuk rokok.

Tasmania Menteri Kesihatan Michelle O'Byrne telah meminta Pesuruhjaya negeri untuk Kanak-kanak untuk melihat cadangan itu, kata laporan itu.

Sumber : harakahdaily.net


TAOTAUAJER : Kalau korang nak tau Tasmania mempunyai kadar tertinggi merokok di Australia.. Bagus la dapat mengurangkan kadar orang menghisap rokok dan mengurankan pembaziran dan tapi pastinyer penyeludupan rokok semakin bertambah.

OMG! - Cara Ekstrem menghukum askar China kantoi menghisap rokok (6 Gambar) HOT!
Adbox