Breaking

Wednesday, February 29, 2012

Armageddon! - NASA mengenalpasti asteroid akan melanggar bumi dalam 2040

TAOTAUAJER - NASA mengenal pasti asteroid yang baru dimana berkemungkinan mendatangkan ancaman akan melanggar bumi dalam 2040. Asteroid dengan kebarangkalian satu dalam 625 , akan menghentam Bumi dalam jangkamasa 30 tahun telah dikenal pasti oleh NASA.

Asteroid 460 kaki dinamakan 2011 AG5 adalah berpotensi untuk menghentam planet ini pada 5 Februari, 2040.

Pasukan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mula perbincangankan tentang bagaimana untuk mengalihkan asteroid, di tengah-tengah kebimbangan bahawa kemungkinan perlanggaran boleh menjadi lebih cepat dalam tempoh beberapa tahun akan datang.


Walaupun objek itu mempunyai potensi untuk menghapuskan berjuta-juta nyawa jika ia mendarat di sebuah bandar raya, ia adalah jauh lebih kecil daripada asteroid sembilan batu luas yang dipercayai telah membawa kepada kepupusan dinosaur 65 juta tahun lalu.

Saintis hanya dapat melihat separuh orbit 2011 AG5 itu, dan berharap untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai perjalanan asteroid antara 2013 dan 2016.

Filem Armageddon! (1998) : Salah satu pilihan yang dibincangkan oleh pasukan PBB telah menggunakan senjata nuklear terhadap asteroid, seperti dalam filem Bruce Willis

Ini akan membolehkan mereka untuk memutuskan sama ada tindakan perlu diambil untuk cuba mengubah haluan asteroit terbabit.

NASA telah berkata bahawa pilihan termasuk mengalihkan asteroid dengan melampirkan siasatan dan menggunakan graviti tambahan ini akan mewujudkan asteroid tersebut untuk bergerak jauh dari Bumi sepanjang berjuta-juta tahun cahaya.

p/s:2040 tue kalau tao masih di panjangkan umur mungkin tao dah tua dah nanti dapat tengok jer la

SUMBER | Dailymail
Adbox