Breaking

Saturday, January 7, 2012

Wow! - India menghasilkan supercar pertama (7 Gambar)

TAOTAUAJER - DUNIA otomotif sepertinya tidak boleh lagi memandang India dengan sebelah mata. Salah satu negeri pengekspot filem terbesar dunia ini semakin giat menunjukkan eksistensinya di blantika otomotif global.


Kali ini mereka menampilkan supercar pertama mereka di Auto Expo 2012 di New Delhi yang diberi nama Avanti hasil rancangan DC Design. Menurut janji pembuatnya kenderaan ini memiliki nama yang cool dan rekabentuk yang mewah.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

DC Design sangat yakin kenderaannya ini dapat mendapatkan tempat di hati para pembeli. Mereka pun bercita-cita untuk menghasilkan kenderaan ini sebanyak 2.000 unit setahun.

Walaupun tenaganya tidak terlalu dahsyat untuk gelaran supercar yang disandangnya, 400 hp tidaklah terlalu buruk. Sebelumnya kereta ini akan dibekalkan enjin empat silinder Ford berkuasa 265 hp. Namun akhirnya diputuskan untuk menggunakan enjin V6 Honda.

Walaupun Avanti lebih sepadan menyandang gelar kereta sport berbanding supercar seperti yang dimaklumkan oleh DC Design, mereka tetap menyebutnya sebagai 'supercar dengan harga terjangkau' dengan harga US$56.000.

SUMBER | autoblog.com

Adbox