Breaking

Saturday, January 7, 2012

#tautak - Musik Dapat Tingkatkan Daya Tahan Tubuh

TAOTAUAJER - MENDENGARKAN musik sewaktu bersukan ternyata dapat meningkatkan daya tahan tubuh hingga 15 peratus. Okay ini bermaksud, musik dapat membantu korang mengoptimalkan manfaat sewaktu bersukan dan membuat kegiatan tersebut semakin menyenangkan.


Okay korang bacakan penjelasan di bawah ini....

Fakta tersebut dinyatakan oleh pengkaji dari Brunel University, Britain. Mereka mengkaji hubungan antara motivasi musik dalam bersukan. Kajian tersebut menunjukkan lebih mudah bersukan sambil melayan lagu-lagu kegemaran.

Kajian melibatkan orang yang aktif melakukan sukan dan memilih musik atau lagu seperti pop atau rock. Ternyata, musik dapat membantu merelekskan otot, terutama nyer sewaktu tengah berlari dan berjalan.

Dari hasil yang mereka terima, para penyelidik mengkonklusikan, teknik mendengar musik dapat digunakan sepanjang terapi menenagkan diri sebagai tambahan dalam teknik penyembuhan yang membantu menjaga kesegaran orang-orang yang menghadapi penyakit jantung dan kelebihan berat badan.

Ape yang kita dapat tau di sini adalah musik atau lagu juga baik untuk kesihatan, tetapi jangan pulak terlalu over pasang kuat-kuat atau pon lagu yang terlampau ganas.

Selain itu tao juga nak nasihatkan dimana adalah merbahaya kalau korang mendengarkan lagu sewaktu tidur nak tau lebih lanjut pasal tu pulak korang baca kat [SINI]

Salam dari taotauajer "Sharing is caring, share to the one you care" huhu ^^


Photobucket -#tautak - Bahaya mendengarkan musik sewaktu tidur
Adbox