Breaking

Thursday, November 24, 2011

#tautak - Penyebab Permusuhan Indonesia Vs Malaysia..Benarkah???

TAOTAUAJER - Permusuhan Malaysia dengan Indonesia masih sangat terasa sampai sekarang, terutama sewaktu Sea Games, yang korang dapat lihat sendiri adalah sewaktu pertandingan sepak bola.


Kalau korang nak tau nengikut pada politik.kompasiana.com Permusuhan Indonesia Vs Malaysia dikatakan sudah dimulai sejak lama, iaitu sejak 1962 lalu pada masa Presiden Soekarno.

Hal itu dilatarbelakangi keinginan Persekutuan Malaya untuk menggabungkan Brunei, Sabah dan Sarawak ke dalam Persekutuan Malaysia yang tidak sesuai dengan perjanjian Manila Accord.

Keinginan tersebut ditentang oleh Presiden Soekarno. Muncul demontrasi anti-Indonesia di Kuala Lumpur pada tanggal 17 September 1963.

Demonstrasi itu membuat Presiden Soekarno marah. Bagaimana tidak? Demonstrasi menyerbu KBRI di Kuala Lumpur, merobek foto Soekarno dan memaksa PM Tunku Abdul Rahman pada saat itu untuk menginjak lambang negara garuda.

Sejak saat itu Soekarno melancarkan gerakan yang dikenali dengan gerakan “Ganyang Malaysia” sebagai tindakan balasan pada Malaysia. Pidato Sukarno yang pernah penulis dengan sangat berapi-api (pidato di video).

Dengan huraian tersebut dapat disimpulkan permusuhan Malaysia vs Indonesia bermula dari perebutan kekuasaan. Bagaimana Menurut korang ? iye ker?? ade yang lebih arif??


SUMBER

.
Adbox