Breaking

Tuesday, September 20, 2011

OMG! | Satelit Seberat 5 Tan Bakal Terhempas Ke Bumi

TAOTAUAJER - Haritu tao ade bagi tau kat page taotauajer dimana dalam minggu ini, ada satelit yg akan jatuh ke bumi. Kebarangkalian utk kita kena serpihan satelit tu 1:3200.


Kalau korang nak tau terdapat beberapa fakta menarik menegenai ura-ura berita satelit seberat 5 tan bakal terhempas ke bumi-


  • Menurut NASA satelit berusia 20 tahun itu dijangka akan terhempas antara lewat bulan ini dan Oktober serta serpihannya boleh jatuh mana-mana sahaja di enam benua di dunia ini yang berkemungkinan 1 dalam 3,200 serpihan satelit itu boleh menimpa sesiapa sahaja.
  • Kemungkin 1 dalam 3,200 itu bermakna sesiapa sahaja daripada 7 bilion penduduk bumi boleh menjadi mangsa. Bermakna secara pembahagian, peluang untuk seseorang terkena serpihan adalah 1 dalam 21 trilion sebenarnya. Serpihan angkasa melebihi 5 tan jarang sampai ke permukaan bumi.
  • Satelit Upper Atmosphere Research Satellite (UARS) seberat 6 tan itu kehabisan bahan bakar pada 2005 dan akan jatuh tanpa kawalan. Dianggarkan hanya 544 kilogram besi yang akan bertahan ketika ia terhempas.
  • NASA menganggarkan sebahagian besar satelit itu akan terbakar hangus sebaik masuk ke sistem atmosfera bumi.
Kenape la NASA begitu bodoh membiarkan setelit tersebut terus jatuh ke bumi ? Upgrade la gabung-gabung jadi USS ker. NASA dah tak ade budget? Risiko kemusnahan terhadap penduduk bumi harus la dipertimbangkan jugak.



Kalau korang nak tau,sampah di luar angkasa sudah di tahap bahaya~ nie sume NASA punye keje.

Ingin lihat sampah yang berada di ruang angkasa bumi ? Mari tengok kat sini




Photobucket
Adbox