Breaking

Tuesday, August 23, 2011

OMG! | Komet Berbahaya Dekati Bumi pada 2013 Ditemui


TAOTAUAJER - OMG! Sebuah komet yang dianggarkan boleh menghentam bumi pada 2013 baru sahaja ditemui. Komet tersebut dijumpai dengan menggunakan teleskop yang direka khusus untuk memburu asteroid berbahaya.

Komet Berbahaya Dekati Bumi pada 2013

Berita yang dikeluarkan oleh Livescience.com, dimana komet boleh kelihatan dengan mata kasar ketika jaraknya sangat dekat dengan bumi. Teleskop Hawaii 's Pan-STARRS 1, mengesan komet yang diberi nama C/2011 L4 (PANSTARRS), pada malam hari, tepatnya 5 dan 6 Jun lalu.

Penemuan ini lalu dilanjutkan pemerhatian menyeluruh dengan menggunakan instrumen lain keesokan harinya. Dianggarkan jarak komet sekitar 30 juta batu (50 juta kilometer) pada Februari atau Mac 2013.

Selama jarak terdekatnya dengan Bumi, kira-kira dua tahun, C/2011 L4 (PANSTARRS) boleh dilihat di langit barat selepas matahari terbenam, jika cuaca cerah.

"Komet ini memiliki orbit yang dekat dengan parabola, bererti bahawa ini mungkin pertama kalinya tidak akan pernah mendekati matahari dan tidak pernah akan dapat kembali," kata penyelidik dari University of Hawaii, Richard Wainscoat.

Saat ini C/2011 L4 (PANSTARRS) jaraknya sekitar 700 juta batu dari matahari, tepatnya di atas orbit planet Jupiter. Keterangan ini didapati kerana teleskop mempunyai teknologi pengesan elektronik yang sensitif.

Pan-STARRS 1 mencari komet berbahaya tersebut dengan melakukan pengimbasan pada langit untuk mengenali asteroid yang berpotensi membahayakan dan kemungkinan menghentam Bumi. Beberapa bulan ke depan, para ahli astronomi akan terus mempelajari komet tersebut. Hal ini demi mendapatkan ramalan yang lebih baik.



Photobucket

Adbox