Breaking

Saturday, July 30, 2011

TAUTAK? - Sosej @ Hotdog merbahaya bagi kesihatan (MESTI TAHU)


TAOTAUAJER - Sosej adalah merupakan makanan yang digemari ramai, selain dari rasanya yang lazat, sosej jugak tergolong diantara makanan yang simple dan mudah dihidangkan. Tapi korang tau tak dimana sosej yang korang suka makan tu sebenarnyer adalah sangat berbahaya bagi kesihatan...kenape yer?



Tengok la gambar bawah nie, sedap -sedap jer kan...haha tao saje nak buat korang terliur


Okay back to the point, kalau korang nak tau satu kalian baru telah dibuat dan mengatakan bahawa sekiranya banyak makan sosej boleh mengakibatkan kanser kolorektal iaitu kanser usus.

Satu penelitian yang dilakukan Dana Penelitian Dunia menemukan bahawa 50 gram sosej yang dimakan setiap hari dapat meningkat penyakit kanser usus hingga 20%. Walaupon korang rasa sedap memakannyer tetapi daging sosej mengandung kolesterol dan sodium yang tinggi.

Selain itu, sosej juga mengandung bahan pengawet. Bahan pengawet inilah yang memungkinkan daging sosej dapat tahan berhari-hari. Bahan-bahan berbahaya lain yang terkandung dalam sosej adalah Mononatrium/Monosadium Glutamat (MSG).

Zat inilah yang membuat sosej terasa, lazat meski tak menggunakan perasa tambahan apapun sewaktu dihidangkan. Seperti diketahui MSG sangat berbahaya jika dimakan berlebih (lebih 6 mg gram per hari) kerana dapat menyebabkan penyakit jantung, stroke, dan sebagainya.

“Sosej harus dipasarkan dengan label peringatan yang dapat membantu pembeli supaya lebih memahami risiko gangguan terhadap kesihatan,” kata Susan Levin, Direktor pendidikan nutrisi komite USA.

Moral of these story tak boleh makan MSG lebih 6 mg gram per hari.
SUMBER | Inilah.com
Adbox