Breaking

Wednesday, June 15, 2011

Wow | Pesawat Tembus Pandang,pertama di dunia

Pertamax...hehee, pertama kali nyer sebuah kapal terbang yang lutsinar bahagian atas nyer iaitu tembus pandang. Memang canggih la pesawat nieh...nak tau? Haaa...korang baca lagi kat bawah nieh.



Pesawat futuristik ini juga akan dilengkapi dengan zon melepak dan bar untuk bersosial. Uniknya, hiburan yang ada dalam pesawat itu digerakkan dengan tenaga dari suhu kehangatan badan para panumpang pesawat kalau korang nak tau. Power kan!


Sebagian besar teknologi yang digunakan dalam pesawat ini seperti bentuk kerusi pesawat dan display atap bukan barang baru. Namun, bagaimana Airbus membuat dinding yang transparent masih jadi misteri.

"Konsep kabin berupa struktur bionik yang menirubentuk kerangka burung," demikian yang diklaim Airbus.


Struktur ini akan memberikan kekuatan, juga memungkinkan dinding kabin 'pintar' ini mengatur suhu udara dan menjadi transparent untuk agar para penumpang dapat menikmati panorama sekitar sewaktu penerbangan.

Kabin masa depan ini dirancang sejak tahun lalu oleh Airbus dikemaskan dengan teknologi yang mesra alam: mengurangi bahan bakar, sampah, dan kebisingan.


Kabin juga akan dilengkapi 'zon interaktif', yang menyediakan game virtual seperti golf. Juga fasiliti konferensi interaktif. Kabin akan memenuhi kehendak para penumpang.



Juga ada 'zon vitalization' yang dilengkapi udara yang ditambah vitamin dan antioksidan, pembangkit mood, aromaterapi, juga terapi akupresur.

"Penelitian kami akan membuat penumpang pesawat pada 2050 akan menikmati pengalaman terbang yang yang tanpa batasan,seiring dengan melestarikan alam sekitar," kata Airbus engineering executive vice-president, Charles Champion.


Photobucket
SUMBER | VIVAnews.com
Adbox