Breaking

Monday, April 4, 2011

Wow | Suratkhabar ajaib, Lepas baca terus dimakan

Mesti korang tak pernah terfikirkan...Tau tak, satu produk dimana suratkhabar boleh dimakan selepas dibaca, mungkin idea bagi menjaga kebersihan bumi dari sampah- sarap kertas.

Photobucket
Woah..iye ker boleh makan nieh? Pmpuan tu pelik..hehee

LONDON | Sebuah suratkhabar rkeluaran Metro, sebuah seratkhabar keluaran inggeris benar-benar boleh dimakan setelah dibaca.

Photobucket
Ooo...boleh makan rupenye..sedap pulak tu..hehe

Ini mungkin dari aspirasi Willy Wonka, dimana watak dalam Movie Chocolate Factory, dimana membuat segala sesuatu disekelilingnya boleh dimakan, mereka menciptakan satu jenis suratkhabar yang boleh dimakan.

Kerjasama itu berjaya menghasilkan suratkhabar yang boleh dimakan. Oleh itu setelah habis jer dibaca, suratkhabar tersebut tidak perlu dibuang malahan just terus dimakan helaian demi helaian.

Heston Blumenthal, pakar kulinari, mempunyai tugas besar dalam menrialisasikan idea unik ini. " Paper yang dapat dimakan ini sedikit sebanyak merupakan obsesi saya'"katanya.

Soal rasanya macam mana pulak? Kalau korang nak tau pembaca (tester) mengoyak-ngoyakan suratkhabar tersebut dengan gigi mereka dan langsung menelannya. Dan mereka pon menganggukkan kepala dan mengatakan suratkhabar tersebut sedap.

Mesti dalam pembuatan suratkhabar tersebut adalah rumit, dan pengabungan adonan dengan cermat pulak. Adunan itu terdiri daripada tepung maizena, minyak sayur, permen arab, air dan asam sitrat yang dimasak sehingga menjadi pasta yang liat dan membentuk menjadi satu lembaran.

Pasta tersebut pula di taburkan ke lembaran tipis tersebut melalui kasa sutera yang diatur sedemikian rupa menjadi judul, foto dan artikel.

Dalam proses pencetakkannya pulak memakan masa beberapa jam. Dimana masa diperlukan bagi mencetak suratkhabar yang sedap itu. Untuk mengeringkannya pula memerlukan masa yang agak lama. Bagi proses terakhir, suratkhabar tersebut diberikan aroma vanila yang lembut jer.

Woah..kalau macam nieh memang berkurang la penggunaan kertas iaitu pokok-pokok yang ditebang untuk dijadikan kertas dan sampah -sarap kertas pon akan berkurangnan.. bijok..memang bijok !

Nak cuba makan kena la pegi London, nie terliur jer la..hee

Photobucket
SUMBER | Metro.co.uk
Adbox