Breaking

Tuesday, March 29, 2011

#tautak - Paul Baran Pencipta Internet !

TAOTAUAJER - Mesti korang tau guna jer tapi mungkin korang tak kenal pon.. tapi ape die?? Haa.. yang korang guna nie Internet, korang tau tak sape yang penemu @ cipta (inventor)? Dan ape ceritanya??

Photobucket
Presiden Bush mencurahkan pada Paul Baran National Medal of Technology dan Inovasi di Ruang Timur Gedung Putih pada tahun 2008. Kolega menyebutnya "ikonoklas teknologi" yang idea-ideanya sering jauh lebih maju dari masa mereka. (Charles Dharapak, Associated Press / September 29, 2008)

Paul Baran (26 April, 1926 – 26 Mac, 2011 ) adalah salah seorang daripada tiga pencipta jaringan packet-switched, bersama dengan Donald Davies dan Leonard Kleinrock. - Wikipedia

Tanpa beliau mungkin korang tak dapat baca artikel ini dan juga korang tak dapat jana wang dengan internet kerana beliau membantu dalam mencipta internet, sayangnya ia baru saja meninggal.

Baran meninggal dunia di rumah pada 26 Mac akibat komplikasi yang disebabkan oleh kanser paru-paru, bukan sahaja kerana ia salah satu penemu internet tetapi ia juga menemukan teknologi yang digunakan oleh modem DSL dan sistem rangkaian wireless mesh. Satu hal yang sebagian orang mungkin tidak tahu adalah bahawa dia menciptakan pengesan logam pertama yang pernah digunakan di lapangan terbang.

Nampaknya seolah-olah bahkan Baran tidak tahu seberapa popular dan penting penemuannya akan menjadi, dalam sebuah makalah yang ditulis pada tahun 1966 Baran mengatakan bahawa hal itu akan menjadi "mutlak pinggiran idea gila" jika orang menggunakan rangkaian talian untuk berbelanja dan berita pada tahun 2000 , kita sekarang dapat melihat betapa salahnya kenyataan ini.

Tanpa Paul Baran kita meragukan bahawa akan ada produk-Reviews.net, maka atas nama pasukan-Ulasan Produk turun RIP Paul Baran.

Paul Baran (26 April, 1926 – 26 Mac, 2011 ) Rest in Peace

Photobucket
.
Adbox