Breaking

Saturday, February 5, 2011

Wow gempar | Sebentar lagi bumi bakal ada dua Matahari

Sebentar lagi bumi bakal ada dua Matahari benar kah??

sebentar lagi, bumi akan memiliki dua matahari, seperti dalam sebuah pengambaran yang sering dilihat dalam Filem Stars Wars. Kabar menggemparkan, matahari baru kan segera muncul di langit.


Bintang superbesar warna merah di nebula Orion, Betelgeuse, dijangka akan mendekat dan supernova mencapai bumi sebelum tahun 2012. Bintang kedua terbesar di alam semesta ini diperkirakan kehilangan jisim dan graviti dan kehilangan daya keupayaan.

Pada saat itu, bumi akan memiliki dua matahari, demikian disampaikan Dr Brad Carter, staf pengajar Fizik di Universiti Sourtern Queensland.

"Bintang tua yang telah kehilangan banyak bakar dalam tersa," jelas Carter. Menurut dia, bahan bakar yang membuat Betelgeuse masih bersinar dan bertahan. Namun, apabila kehilangan sokongan, bintang ini akan kehilangan sokongan dan jatuh (musnah). Ketika letupan besar tersebut berlaku akan bersinarnya cahaya 10 juta kali lebih terang dari matahari.


Berita buruknya... letupan ini akan menyebabkan berterusan selama berjuta-juta tahun. " ini adalah akhir dari sejarah bintang dan waktu malam akan menjadi seperti siang hari di bumi,"jelas Carter. Menurut dia, ketika letupan akan menghasilkan cahaya yang luar biasa selama beberapa minggu untuk beberapa bulan sebelum akhirnya malap dan tidak dapat dilihat lagi.


Sumber: news.com.au


hebat deorang nieh boleh tahu dan jangka lagi tu..tak pe kte nantikannya.
Wallahualam hebat sungguh ciptaan Allah.


Adbox