Breaking

Tuesday, February 8, 2011

Wow | Coklat termahal didunia

Sekarang nieh semakin ramai peminat kepada Coklat sehinggakan macam-macam dibuat dengan coklat seperti pakaian, beg dan macam-macam lagi. Tapi korang nak tahu tak.....
5 coklat paling super termahal di dunia.

5 Coklat termahal didunia

Berikut adalah 5 coklat termahal didunia



1. Chocopolagie

Pencipta : Knipschildt
Harga: US$ 2.600 per 450 gram
Tempat: Norwalk, Connecticut

Chocopolagie di cipta oleh Fritz Knipschildt, seorang jurumasak kulinari di Denmark. Pada 1999, Knischildt menciptakan salah satu coklat paling sedap di dunia. Coklat paling mahal tersebut berharga US$250 per buah untuk dark Chocolate Truffle. Truffle hitam di dalamnya berasal dari Perancis dan hanya tersedia jika dipesan terlebih dahulu. Truffle terdiri dari 70 % Valhrona Kako yang dicampur dengan Ganache lembut dan minyak truffle buatan tangan. Sebagai sentuhan terakhir, trufflr ditaburkan dengan serbuk coklat.

2. Noka


Pencipta : Noka Vintage Collection
Harga: US$ 854 per 450 gram
Tempat: Dallas, Texas

Noka merupakan kompilasi terbaik coklat hitam dari Ladang Khusus dari Venezuela, Pandai Gading, Trinidad dan Ekuador. Noka coklat adalah coklat dengan harga kedua termahal didunia. Coklat ini diperbuat dari 75 % kok asli dengan campuran lain seperti mentega dan gula koko.

Keunikan produk coklat ini adalah tidak mengandungi semua jenis emulsifer atau rasa vanila dalam produk coklat mereka.

3. Delafee


Pencipta : Delfee ©
Harga: US$ 504 per 450 gram
Lokasi: Neuchatel, Swiss

Bagi wanita penggemar emas, mungkin terliur untuk mendapatkan Delafee, coklat yang diperbuat dari emas 24 karat berbentuk serpihan untuk setiap coklat yang dibuat dengan tangan. Coklat Delafee diperbuat dari gula, minyak kelapa, mentega kok, serbuk susu dan vanila.

4. Richart

Pencipta : Richart ©
Harga: US$ 120 per gram
Lokasi: Lyon Perancis

Meskipun Coklat Richart pada tempat ke empat paling mahal didunia, tapi keunggulan Richart terdiri dari 70% Criollo koko Venezuela, yang diakui sebagai negara penghasil coklat dengan kualiti terbaik didunia. Koko dalam coklat Richart adalah sebuk koko halus untuk menghasilka rasa yang terbaek. Beberapa jenis coklat Richart antara lain cokelat dengan kacang almond, respberry, strawberi dan beberapa jenis buah exotik yang lain.

5. Godiva


Pencipta : Godiva "G" Collection
Harga: US$ 117 per pon
Lokasi: New York City, New York

Godiva berasal dari salah satu negeri yang terkenal denga produk coklat asal Belgium. Produk coklat chocolatier Godiva memperkenalkan koleksi coklat terbarunya, "G". Seluruh koleksi "G" terdiri dari pelbagai rasa dan rasa seperti palet d'Or, Tasmanian Honey dan Mexico Hot Chocolate. Rasa coklat bergantung pada jenis bon-bon yang diperbuat.


sumber: VIVAnews.com


Adbox