Select Menu

Featured Posts

Slider

INFO

Artikel Islamiah

Omg!

WOW

TRAVEL

Videos

TAOTAUAJER - KANTOI.. Kejadian tidak bermoral di Masjid Jamek kantoi apabila tindak-tanduknya sudah diperhatikan oleh imam dan bilal masjid melalui dirakam oleh kamera litar tertutup (CCTV) yang di pasang di Masjid itu.


Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 pagi itu, kelibat lelaki itu kelihatan memasuki masjid berkenaan sebelum menuju ke bahagian solat wanita.

Bilal masjid, Mohd Irfan Mohd Yusof berkata, ketika kejadian, dia bersama imam, Mohd Hasbi Zainun berada di dalam bilik imam dan memantau rakaman CCTV yang ada.

Menurutnya, melalui rakaman itu, dia melihat lelaki terbabit menggunakan dawai yang bergam untuk mengail duit tabung tersebut.

“Selepas beberapa minit melihat lelaki itu leka membuat kerja tidak bermoral itu, Mohd Hasbi bertindak keluar dari bilik dan menegur lelaki berkenaan.

“Bagaimana pun dia menafikan cuba mencuri duit tabung sebelum kami melihat dawai yang dipegangnya,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Mohd Irfan berkata, itu merupakan kejadian keempat sepanjang Ramadan namun hanya semalam suspek berjaya ditangkap.

Katanya, mereka bersama empat lagi penduduk kampung sudah dari awal mengawal kawasan masjid kerana yakin suspek akan datang semula untuk mencuri.

“Sebelum ini, kami hanya melihat melalui rakaman CCTV kerana tidak berada di masjid ketika kejadian, tetapi malam semalam, kami memang rancang dari awal.

“Tak sangka dia sanggup mencuri duit tabung masjid terutama pada bulan puasa. Kami menelefon pihak polis dan lelaki berkenaan dibawa ke Balai Polis Beserah untuk siasatan,” katanya.

Mohd Irfan berkata, sehubungan itu dia membuat laporan polis di Balai Polis Beserah. 


TAOTAUAJER - Kejam dan tidak berhati perut! Hanya kerana didakwa nakal, seorang pengasuh sanggup mengikat kaki dan tangan seorang kanak-kanak yang baru berusia tiga tahun.


Namun, intuisi seorang ibu yang berasa pelik dengan keadaan anaknya yang lapar ketika pulang sejak beberapa hari lalu, mengambil keputusan menerjah rumah pengasuh tersebut yang terletak di Taman Sri Pinang, Butterworth, Pulau Pinang.

Menurut laporan akhbar Harian Metro, sangkaan ibu tersebut tepat apabila mendapati anaknya diperlakukan sedemikian rupa.

Malah, ketika kejadian, pengasuh terbabit tiada di rumah dan hanya meninggalkan anaknya yang berusia 11 tahun untuk menjaga kanak-kanak malang itu.

Lantas, wanita tersebut yang bekerja di sebuah kilang terus membuat laporan polis dan pengasuh itu ditahan pada hari sama.

Menurut satu sumber, “Wanita berusia 38 tahun itu menghantar anak lelakinya ke rumah pengasuh berusia 39 tahun di kawasan flat sama, sejak Jun tahun lalu dan pada hari kejadian, dia menghantar anaknya seperti biasa jam 5.30 pagi.”

“Sebelum ini, tiada masalah, namun wanita itu curiga selepas anaknya pulang daripada rumah pengasuhnya dalam keadaan lapar sejak beberapa hari lalu.”

“Pengasuh mendakwa mengikat tangan kanak-kanak itu menggunakan tali pinggang dan kaki dengan tali kerana dia terlalu nakal, namun tiada kecederaan lain dilaporkan pada mangsa.”

Asisten Komisioner Abdul Rahman Ibrahim, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara (SPU) mengesahkan laporan berkenaan dan berkata, suspek akan ditahan sehingga esok bagi siasatan lanjut.

sumber : Harian Metro

- - - -
TAOTAUAJER - Kalau sebelum ini pasti korang semua ada pernah baca artikel dimana Bahaya Pasang Magnet Hiasan Pada Peti Sejuk yang boleh menyebabkan seseorang itu mengidap kanser.. betul ker?
Okay disini tao nak kongsi info sebenar adakah fakta atau auta....


 AUTA

Satu kajian daripada Universiti Princeton mendakwa pihaknya menemui kesan menakutkan apabila pelekat magnet peti sejuk boleh menyebabkan penyakit kanser.

Laporan itu dikongsikan beberapa blogger serta fanpage terkenal yang mempunyai jutaan pengikut.

Walaupun sudah lima bulan kajian itu dibuat namun sehingga semalam masih ada pemilik akaun Facebook berkongsikan perihal penemuan kajian tersebut. Sehingga kini lebih 6,000 pengikut laman Fanpage itu berkongsi laporan mengenai bahayanya pelekat magnet peti sejuk itu.

Laporan itu mendakwa makanan seperti ayam, daging, ikan dan sayuran yang disimpan di dalam peti sejuk itu akan dicemari oleh pancaran sinaran elektromagnet hasil daripada pelekat magnet yang diletakkan di pintu peti sejuk itu.

Malah, orang yang memakan makanan daripada peti sejuk itu berpeluang menghidap penyakit kanser apabila sel aktif hasil elektromagnet itu akan merebak secara senyap.


FAKTA

Menurut Pakar Sains Pemakanan, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Aminah Abdullah, fakta yang dikemukakan itu adalah palsu.

Beliau berkata, tidak mungkin pelekat magnet itu mampu menembusi pintu sesebuah peti ais dan mempengaruhi keadaan makanan di dalamnya.

“Pelekat hiasan yang hanya diletakkan di luar pintu peti ais, tidak mungkin boleh masuk dalam makanan.

“Apatah lagi keadaan suhunya yang sejuk menyukarkan makanan itu bertindak balas dengan faktor yang lain,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya tidak pernah mendengar penemuan seumpama itu dilakukan mana-mana universiti setakat ini.

“Saya harap orang ramai tidak mudah percaya dan menyebarkan perkara yang tidak sahih,” katanya.
sumber : sinarharian

TAOTAUAJER : Nampaknya tak perlu lah sirau nak tambah koleksi fridge magnet tu.. haaa tampal banyak-banyak... tak ada ape - ape pun...


- - - - -
TAOTAUAJER - Artis wanita Jepun, Megumi Igarashi, ditangkap polis setelah membuat selfie alat sulitnya. Imej tersebut yang sesuai untuk cetakan 3D dan dia menghantar maklumat mengenainya kepada 30 orang yang sanggup membantu membiayai ciptaannya, kayak berbentuk seperti faraj.


Polis mendakwa Megumi telah melanggar undang-undang antipornografi. Megumi dikatakan telah mengaut hampir 6,000 pound untuk "karyanya" itu.

Megumi Igarashi yang mempunyai nama samaran Rokudenashiko itu berkata, dia yakin data tiga dimensi alat sulitnya itu bukan satu perbuatan lucah, dan dia tak menerima wang untuk foto selfie itu.

"Saya membuat karya seni menggunakan faraj saya yang saya sebut dengan kata Manko," ujar Megarashi.

"Saya fikir sungguh menarik boleh menghiasi faraj saya dan menggunakannya sebagai diorama. Namun, saya terkejut kerana ramai orang marah dengan karya saya, atau kerana saya menyebutnya Manko," tambah dia.


Megumi menambah, dia tidak mengerti mengapa masyarakat Jepun menganggap penggambaran atau penyebutan alat vital adalah hal taboo. Padahal, lanjut Megumi, alat kelamin lelaki atau zakar dengan bebas digunakan sebagai ilustrasi dan sudah menjadi sebahagian budaya pop Jepun. 


- - - -
TAOTAUAJER - Seorang penghuni sebuah kondominium mewah di Taman Melati telah terserempak dengan mayat bayi lelaki ketika mahu membuang bungkusan sampah di dalam tong itu. Mayat bayi berkenaan ditemui lebih kurang pukul 9.30 pagi semalam memetik laporan Harian Metro.


"Saya segera membuka tong sampah itu sebelum menemui mayat bayi yang baru dilahirkan. "Anehnya saya tidak menghidu bau busuk sebaik pembuka tong sampah itu dibuka. Sebaliknya mayat bayi itu berbau harum walaupun sudah mati dalam tempoh lebih 24 jam," katanya

Penghuni berkenaan segera memberitahu pengawal keselamatan di Kondominium mewah tersebut.

"Bayi itu berbau harum meskipun mayatnya ditutupi sampah-sarap. Saya segera menghubungi polis bagi memaklumkan kejadian itu," kata seorang pengawal keselamatan sebuah kondominium mewah di Taman Melati di sini, yang menemui mayat bayi lelaki di dalam tong sampah.

Dalam kejadian jam 9.30 pagi semalam, lelaki terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Santa, 40-an, hanya mengetahui kejadian itu selepas dimaklumkan penghuni kediaman mewah itu.

TAOTAUAJER : subhanallah... jgn lah di buang kat tong sampah...letak lah kat masjid2 atau surau2 ke...ramai lg yg nak baby x dpt. Asalnya dari syurga... kembali pun ke syurga.... sadis.


- - -
TAOTAUAJER - Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulilah Rahmat kali ini tao masih lagi berkesempatan untuk kongsikan info-info bermanfaat untuk korang semua. Dengan khalimah Bismillah tao nak kongsikan info berkaitan khalimah ini dimana tanpa kita sedari di sebalik  kata Bismillah Tersimpan suatu Kegunaan yang Dahsyat didalamnya.
Betapa menakjubkanya Kata kata Bismillah yang bermaksud “Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang”

Antara kelebihan-kelebihan Bismillah ialah :

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah S.W.T. turunkan melalui pengantaraan Jibrail.

2. BISMILLAH untukmu dan rumahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. (Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagungan-Nya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri keberkatan ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BISMILLAH ( بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم ) ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 (QS.AL Muddatsir:30). Ibnu Mas‘ud berkata : "Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari."

7. Setiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, "Sesiapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya."

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan
terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

12. Ucapkan salam dan Bismillah setiap kalli hendak memasuki rumah, Insyaallah rumah tangga akan diberkati dan mendapat keharmonian.

13. Bacakan Bismillah sebanyak 41 kali ke telinga orang yang pengsan. Insyaallah akan dapat memulihkannya.

15. Jika membaca Bismillah sebanyak 19 kali ketika bertemu orang yang dalam keadaam marah, InsyaAllah dapat melembutkan hatinya.

16. Lafaz Bismillah jika diucapkan sebanyak 100 kali dan dihembuskan kepada orang yang berpenyakit selama tiga hari berturut-turut, inysallah penyakitnya akan sembuh.

17. Jika mahukan hajat seseorang itu dimakbulkan, dia hendaklah membaca BISMILLAH apabila selesai solat Asar pada hari jumaat dalam keadaan suci dari hadas dan najis. Hendaklah juga mengadap kiblat sehingggalah matahari terbenam.


- - - - -
TAOTAUAJER - Allah Hu Akhbar, Bukti Kekuasaan Allah.... Pihak kuffar membina patung yang seolah olah berdoa , akhirnya patung tersebut terbakar kena petir...itulah kekuasaan Allah saksikan videonya di bawah ini...


Sculpture 'King of Kings' iaitu patung besar Jesus Christ ini didirikan di perkarangan Solid Rock Church di Monroe , Ohio , US . Ia setinggi 19 meter dan 12 meter lebar dengan aksi 'Jesus' mendepakan tangan seolah-olah berdoa ke langit. Penghuni Monroe amat memegahkan patung ini dan menamakannya 'Touchdown Jesus'. patung ini diperbuat dari plastik dan getah fiber.  


Namun Akhirnya pada 15/06/2010, patung ini dipanah petir dan kilat lalu hangus terbakar.


Sama-sama kita saksikan video ini.. 


Begitulah kekuasaan yang ditunjukkan oleh Allah SWT bilamana manusia lupa siapa pencipta sebenarnya. Semoga kita sentiasa dilindungi oleh Allah SWT sepanjang masa, insya-Allah.


*~*{ لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين }*~*

*~*{ سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك أللهم وأتوب إليك }*~*


Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah Taala dengan ilmu dan amal yang sempurna)


- - - - - -
TAOTAUAJER - Seorang lelaki Saudi menangkap seekor haiwan aneh menyerupai anjing berkaki ayam di padang pasir dan berkata, tidak seorang pun dapat mengenal pasti jenis binatang itu. 


Mutammam Al Rabei memberitahu akhbar Sabq, dia memandu melintasi padang pasir itu di Jeddah apabila melihat binatang berkenaan berlari di depan keretanya.



“Saya menangkapnya hidup-hidup. Kepalanya seperti anjing tetapi binatang itu lebih kecil dan mudah takut. “Saya bertanya penduduk di kawasan itu, tetapi tidak seorang pun pernah menemuinya. Agak ganjil dan ini kali pertama saya menemui binatang seperti ini,” katanya.- Agensi


- - - -
TAOTAUAJER - Terbaru, kita dikejutkan dengan penyebaran gambar dan berita kononnya ular sawa telah menelan budak. Sebenarnya, ada dua versi cerita. Pertama didakwa berlaku di Tualang, Perak. Dimana pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak telah menafikan berita tersebut dan disahkan palsu. Anda boleh baca laporan penuh disini: PENJELASAN BOMBA ISU GAMBAR ULAR SAWA TELAN BUDAK 11 TAHUN DI KAMPUNG TUALANG PERAK


Cerita sebenar disebalik penyebaran berita ular sawa telan budak di Tuaran Sabah – kejadian berkenaan dilaporkan berlaku di Tuaran, Sabah. Namun begitu, berita ini juga disahkan palsu dan tiada sebarang laporan berhubung kes tersebut. Mengikut maklumat diterima daripada Pegawai Perhubungan Awam JBPM Sabah, sebenarnya cerita ular sawa berkenaan direka oleh seorang lelaki untuk mengelakkannya daripada ditangkap kerana mencuri ikan.


“Terdapat kes seorang lelaki yang mereka cerita palsu, dia hampir ditelan ular. Ketika anggota bomba tiba di tempat kejadian, tiada ular ditemui sebaliknya mereka hanya menemui lima ekor ikan patin yang dipercayai dicuri lelaki terbabit. Sebenarnya, lelaki terbabit dikejar orang kampung akibat perlakuannya dan dia bertindak memanjat pokok untuk mengelakkan dirinya ditangkap,” katanya.

Beliau berkata, lelaki terbabit cuba mengalihkan perhatian daripada kesalahan dilakukannya dengan menjerit meminta tolong di tepi jalan dan mengatakan dia hampir ditelan ular. Katanya, anggota bomba hanya membantu menurunkannya dari pokok

Katanya, gambar ular yang diletakkan bersama gambar kejadian terbabit adalah palsu kerana ia adalah jenis Anaconda berasal dari Amerika Selatan dan bukannya ular sawa. Gambar itu adalah carian internet yang diletakkan bersama gambar kejadian bagi menyakinkan orang ramai berhubung perkara itu. Menurutnya, pihak bomba berharap orang ramai menghentikan penyebaran berita palsu itu kerana ia hanya akan menimbulkan kerisauan.

- -
TAOTAUAJER - Pihak Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) menafikan mengeluar satu artikel yang mengesahkan bahawa bumi bakal bergelap selama tiga hari pada Disember depan.


Artikel tersebut yang kini tersebar di internet mendakwa bumi bakal bergelap kerana satu ribut solar menyebabkan pancaran cahaya matahari terhalang.

Sebuah laman web, Huzlers.com baru-baru ini mengeluarkan satu artikel yang bertajuk NASA mengesahkan bumi akan bergelap selama enam hari pada Disember 2014 sebelum ia dikongsi secara meluas di media sosial.


Laman web itu mendakwa NASA mengesahkan bahawa bumi akan bergelap selama tiga hari bermula pada 21 hingga 23 Disember depan.

“Satu ribut solar menyebabkan debu-debu memenuhi ruang angkasa dan menghalang pancaran cahaya matahari sebanyak 90 peratus.

“Keadaan ini bakal menyebabkan bumi bakal menjadi gelap gelita selama enam hari,” katanya artikel tersebut.

Bagaimanapun, NASA menerusi laman web rasminya menafikan mereka ada mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung kejadian itu. 

Kalau korang nak tau isu 3 hari bergelap ini TELAH PUN MUNCUL pada penghujung tahun 2012 lepas, yang mana pada ketika itu tarikhnya bukanlah 21,22,23 Disember 2014… tetapi 23,24,25 Disember 2012. Masa itu tao juga telah keluarkan artikel Pembongkaran! - Ternyata Bumi Bergelap Pada 23, 24 dan 25 Disember hanyalah HOAX masa tu tengah heboh-heboh tahun 2012 adalah pengakhiran dunia iaitu KIAMAT.

Okay yang bawah nie tao cedok dari Falakonline..

kita masuk bab sains astronomi pulak...

Matahari merupakan sebuah bintang yang menyala selama berbilion tahun hasil daripada tenaga yang terbebas hasil pertukaran hidrogen ke helium.

Untuk matahari tiba-tiba ‘padam’ selama 3 hari, atom-atom hidrogen itu kenalah ‘tiba-tiba’ hilang selama 3 hari, supaya TIADA tenaga yang akan keluar kerana tiada pertukaran dr hidrogen ke helium. Kemudian’ selepas hari ke-4, atom-atom hidrogen itu akan ‘muncul’ kembali, lalu proses asal tadi disambung semula.

Cuba tenangkan hati, fikir dahulu ayat di atas sebelum menjawab soalan ini dengan ikhlas, “logik ke tidak”??

Kemudian kita lihat kesannya, menurut ayat screenshot di atas, disebabkan oleh “solar storm”.

Baik, kita kena faham bab “solar storm” ini dulu.

Matahari sentiasa mengeluarkan ledakan tenaga yang amat besar setiap SAAT. Jika kita lihat foto-foto matahari menerusi teleskop khas H-Alpha, kita akan dapat lihat bagaimana begitu banyak julangan suar (flare) yang naik dan turun di permukaan matahari.

Cuba lihat video dibawah yang menunjukkan keadaan matahari dalam durasi selama 48 jam.


Walaupun nampak mengerikan, namun itulah tabiat dan perangan matahari. Tanpa limpahan tenaga yang amat kuat ini, Bumi akan kesejukan dan tiada kehidupan dapat hidup. Kita sepatutnya rasa bersyukur kerana Allah SWT telah letakkan kita teramat jauh dari matahari (selamat dari jangkauan suar yang besar ini), tetapi masih dapat menerima manafaat tenaga dan haba daripadanya!

Namun, walaupun matahari sentiasa ‘meletup-meletup’ setiap saat, ia pun sebenarnya ada masa naik dan turunnya. Maksud saya, ada ketika jumlah tenaga yang dihasilkan oleh matahari ini ‘biasa-biasa’ je, dan ada ketikanya ia ‘amat besar dan aktif”.

Naik turun perangai matahari ini dipanggil sebagai Kitaran Solar atau Solar Cycle, yang mana ia berulang setiap 11 tahun.

Maknanya, sejarah kajian astronomi sebelum ini telah pun menunjukkan memang matahari begitu ‘galak dan aktif’ setiap 11 tahun. Paling terdekat matahari berada di puncak ialah pada pertengahan tahun 2013 lepas.

Video di bawah menerangkan berkenaan dengan Solar Max, Sila ambil masa dengar dan faham dulu. Penerangannya agak mudah untuk difahami.


Apa kesannya jika suar matahari ini terlepas ke angkasa?

Jawapannya ialah jika ia (dikenali sebagai Coronal Mass Ejection atau CME) terlepas dan kebetulan menghala ke bumi, Alhamdulillah Bumi kita ini mempunyai perisai yang dipanggil sebagai magnetic field atau medan magnet, yang mengunjur dari kutub utara ke kutub selatan.

Medan magnet ini akan membias dan melencong sebarang tenaga melampau dari CME ini ke sekeliling bumi. Jika CME ini kuat, lebihan tenaganya akan melencong kembali ke kutub-kutub bumi, lalu membentuk aurora.

Department of Physics, University of Oslo telah menghasilkan video animasi yang amat jelas menerangkan fenomena aurora hasil daripada letusan CME dari matahari. Sila lihat video di bawah:


Paling teruk pun, jika CME ini terlampau kuat ia akan mengganggu buat beberapa ketika sistem elektronik, terutama di dalam satelit-satelit yang sedang mengorbit bumi.

Jelas di sini, kejadian solar storm tidak akan mengakibatkan bumi bergelap! Malah, langit akan menjadi lebih cerah pada waktu malam, terutama di kutub-kutub kerana kehadiran aurora!
 SUMBER :  falakOnline 

TAOTAUAJER : Apa yang pasti, janganlah sebar berita yang kita sendiri tak pasti kesahihannya. Walaupun kononnya ada sumber “dari NASA”, tao harapkan agar ambil INISIATIF yang periksalah sendiri sumber ‘berita’ tersebut. Lagi-lagi tao ada dua tiga kali dapat wassap mengatakan jangan meletakkan handphone dekat dengan badan sewamtu tidur sekwatu pada tarikh sekian sekian ade fenomena berlaku.. this also fake!


- - - -
TAOTAUAJER - Jepun mungkin musnah sama sekali akibat letusan gunung berapi pada abad akan datang dengan semua 127 juta penduduknya terbunuh.


Pakar yang menganalisis corak letupan gunung berapi di negara itu berkata, bukan sesuatu yang melampau untuk meramalkan bencana alam itu akan melenyapkan negara Matahari Terbit itu dari muka bumi ini.

Saintis di Universiti Kobe meramalkan demikian selepas membuat kajian di kawah gunung berapi di Pulau Kyushu yang meletup tujuh kali sepanjang 120,000 tahun lalu.

Mereka meramalkan satu lagi letupan di pulau di selatan negara itu akan menimbus 7 juta penduduk dengan lahar, sementara angin arah barat akan bertiup membawa sama debu tebal ke pulau lain.

Awan toksik itu akan menjadikan pulau sekitar tidak boleh didiami sementara usaha menyelamat 120 juta penduduk di sekitar bandar besar akan menjadi sia-sia.

Professor Yoshiyuki Tatsumi dan Keiko Suzuki berkata, ancaman letupan sedemikian berlaku dalam masa 100 tahun lagi adalah sekitar satu peratus.

Bagaimanapun, mereka berkata, anggaran itu tidak boleh dipandang ringan.

Menurut mereka, kajian kemungkinan gempa bumi melanda Kobe dalam masa 30 tahun adalah satu peratus, sehari sebelum gegaran 7.2 magnitud itu memusnahkan bandar pelabuhan berkenaan pada 1995, meragut 6,400 nyawa.

“Kerana itu, tidak mengejutkan jika letupan kuat berlaku di Pulau Kyusu akan berlaku bila-bila masa,” menurut profesor berkenaan.

Hasil kajian itu diumumkan beberapa minggu selepas Gunung Ontake di tengah Jepun meletup bulan lalu, mengorbankan 61 orang.-Agensi 


- - -
TAOTAUAJER - Secara ringkasnya, dalam suratul Kahfi, ada 4 jenis ujian yang Dajjal cubakan ke atas umat manusia. Ujian-ujian tersebut ialah:


1. Ujian Aqidah - umat akhir zaman boleh mengambil iktibar dari tindakan pemuda-pemuda yang apabila diasak oleh pemerintah, telah melarikan diri bersembunyi di dalam gua semata-mata kerana berusaha menyelamatkan aqidah mereka. Jika terkepit, demi mempertahankan aqidah, kalau perlu, pergi ke hutan dan gigit kayu sampai mati.

2. Ujian harta benda - umat akhir zaman boleh mengambil pengajaran dari kisah pemilik dua kebun yang kedekut dan terlampau sayangkan harta sampai tidak mahu bersedekah/ mengeluarkan zakat. Dajjal nanti diberi kemampuan oleh Allah untuk menghentikan hujan atau menurunkan hujan dan menggoda manusia dengan ujian harta benda. Mereka yang mengikutinya akan hidup senang lenang, mana kala mereka yang tidak mahu mengikutinya akan hidup susah dan merana. Orang yang hatinya berpaut kepada akhirat tidak akan mudah tertipu dengan ujian harta dunia. Pesan nabi saw, apa yang nampak api sebenarnya air sebab segalanya akan kelihatan berlawanan sewaktu kita teruji dengan tipu daya Dajjal.

3. Ujian ilmu pengetahuan - umat akhir zaman boleh belajar dari kisah Nabi Musa as dan Nabi Khidir yang telah dikurniakan ilmu laduni (ilmu yang didapati tanpa belajar). Akhir zaman akan diuji dengan kepesatan ilmu pengetahuan/kemajuan teknologi. Mereka yang mudah terpana dengan kemajuan teknologi boleh jadi akan mudah tersesat jika tidak beringat dan menghubungkan segalanya dengan Allah Taala.

4. Ujian kekuasaan - umat akhir zaman boleh mengambil tauladan dari kisah Zulqarnain. Dajjal nanti akan menguasai sebahagian besar dunia. Zulqarnian menguasai sebahagian besar dunia tetapi itu tidak menjadi alasan baginya untuk tidak mentaati Allah.

Umat Islam perlu melengkapkan diri dengan beberapa ciri-ciri untuk menghadapi Dajjal sebagaimana yang disarankan dalam ayat-ayat di dalam surah Al Kahfi:

1. Dekatkan diri dengan orang-orang yang soleh (Al Kahfi ayat 28).
2. Lengkapkan diri dengan menuntut ilmu yang benar (Al Kahfi ayat 45).
3. Sentiasa merendah diri (Al Kahfi ayat 69).
4. Mengikhlaskan diri (Al Kahfi ayat 110).
5. Menjalankan dakwah (Al Kahfi ayat 27).
6. Banyak mengingati hari akhirat (Al Kahfi ayat 47 - 49)

Akhir sekali, perbanyakkan doa yang pernah dibacakan oleh pemuda-pemuda Al Kahfi:

"Rabbana aatinaa milladunka rahmatan wa haiyi'lanaa min amrinaa rasyadaa"

("Ya Tuhan kami. Berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami") al Kahfi ayat 10

TAOTAUAJER : Semoga perkongsian ini dapat memberi kita serba sedikit kesedaran. Ringan -ringankanlah untuk klik SHARE artikel ini semoga ramai yang dapat info ini..  
- - - -
TAOTAUAJER - Umat Islam kini mampu mengesan unsur babi dalam makanan, kosmetik dan ubat-ubatan hanya dalam masa beberapa minit menerusi pengenalan kit ‘HalalTest’ keluaran dua usahawan Perancis.


Kit yang menyamai kaedah ujian kehamilan itu dilengkapi dengan dua tabung uji kecil, yang membolehkan sampel makanan dicampurkan dengan air suam sebelum sebatang kayu ujian dimasukkan ke dalam air berkenaan.

Dalam tempoh hanya beberapa minit, keputusan akan tertera pada kayu ujian. Satu garisan bermaksud sampel tiada unsur babi, manakala dua garisan bermakna terdapat unsur babi pada sampel tersebut.

Jean-Francois Julien dan Abderrahmane Chaoui mendapat idea menghasilkan HalalTest semasa berada di universiti dua tahun lalu.

Syarikat pengeluar, Capital Biotech menyatakan, tiada kit ujian lain membolehkan pengguna mengesan elemen babi dengan lebih mudah dan cepat berbanding HalalTest dengan ketepatan 99 peratus dan pada harga 6.90 euro (RM28.67).

Sejak dilancarkan Rabu lalu, mereka menerima tempahan awal sebanyak 10,000 kit ujian HalalTest dalam tempoh 24 jam.

sumber : REUTERS / Utusan

 TAOTAUAJER : Alhamdulillah, akhirnya umat islam boleh menarik naafs lega dengan pengenalan kit ‘HalalTest’ yang boleh mengesan UNSUR BABI.


- - -